”Hvis jeg droppede arbejdslivet, ville jeg skære den del af kagen væk”

70-årige Freddy Emil Knudsen føler stadig en stor tilfredsstillelse ved at gå på arbejde. Fagligheden fylder forsat, og arbejdslivet og fritidslivet komplementerer hinanden.

17. november 2023, kl. 10:00

Næsten hvert tredje P+-medlem vælger at blive på arbejdsmarkedet efter folkepensionsalderen, og stadig flere medlemmer er ældre end 67 år, når de hæver deres første pensionsudbetaling fra P+.

Et af de medlemmer, der har valgt at forsætte arbejdslivet efter folkepensionsalderen, er Freddy Emil Knudsen. Som 70-årig er han stadig fuldtidsansat som chefkonsulent i Vejdirektoratet, hvor han dagligt sidder med alt fra udviklingsopgaver til undervisning. Og han forventer ikke at gå på pension lige med det første.

”Jeg har først og fremmest valgt at blive i Vejdirektoratet, fordi jeg synes, at mit arbejde er utroligt spændende. Og så er alder jo bare et tal. Hvis du føler, at du har noget at bidrage med, og din arbejdsgiver kan bruge din viden og samtidig synes, at dit arbejde er sjovt, så kan jeg ikke se nogen grund til at stoppe,” siger Freddy Emil Knudsen.

Dagligdagen giver lyst til næste rejse
Det er dog ikke sådan, at Freddy Emil Knudsen ikke nyder fritiden. Han bruger meget tid på sommerhuset og børnebørnene, ligesom han rejser og tager på vandreture med sin kone, der er gået på pension. Han savner dog ikke mere fritid, men mener tværtimod at arbejdslivet og fritidslivet komplementerer hinanden.

”Selvom jeg for eksempel har nydt at vandre på Caminoen, er det ikke noget, jeg kunne forestille mig at gøre hver dag. Tværtimod er det ofte, når jeg kommer hjem til dagligdagen, at jeg får idéerne og lysten til den næste rejse. På den måde går det op hele i en højere enhed for mig,” siger Freddy Emil Knudsen og forsætter:

”Samtidig fylder fagligheden stadig meget, og mit faglige liv er fortsat både vigtigt for mig og meget spændende. Hvis jeg droppede arbejdslivet, ville jeg skære den del af kagen væk, og det tror jeg ville skabe en ubalance.”

Arbejdslivet er en stor tilfredsstillelse
Venner og bekendte spørger ofte Freddy Emil Knudsen om, hvornår han har tænkt sig at gå på pension. Selv vil han dog ikke sætte en dato på. Så længe lysten er der, og helbredet er i orden, forsætter han på jobbet.

”Jeg er glad for at kunne sige, at jeg har haft et spændende arbejdsliv, og det må godt forsætte lidt endnu.  Jeg tror ikke, at en langsom udfasning fra arbejdslivet er noget for mig, og jeg er nok af den holdning, at når først jeg stopper, så er det også slut. Og derfor skal jeg stoppe på det rigtige tidspunkt,” siger Freddy Emil Knudsen og forsætter:

”Jeg har en bekendt, der gik som 67-årig og fortrød, hvorefter han lige tog 14 år mere, før han blev pensioneret som 81-årig. Hvis du føler, at du har indflydelse og kan gøre en forskel, er der en stor tilfredsstillelse ved at gå på arbejde. Så jeg bliver, så længe det giver mening.”

Medlemmerne af P+ bliver længere på arbejdsmarkedet end gennemsnitsdanskeren. I en ny interviewserie møder vi en række af de medlemmer, der har valgt at forsætte arbejdslivet efter folkepensionsalderen. Dette er den første artikel i serien.