Vejen til ansvarlighed er fyldt med dilemmaer

P+ lancerer dilemmaspil med investeringsdilemmaer fra den virkelige verden.

19. marts 2021, kl. 09:36

Skal P+ investere i et olieselskab med grønne ambitioner? Og hvad med elbiler, der produceres under tvivlsomme arbejdsforhold?

Det er nogle af de dilemmaer, som møder vores investeringsafdeling, når ambitionerne for at investere ansvarligt skal omsættes til handling. For selvom P+ har en ambitiøs politik for ansvarlige investeringer, og vi ser ansvarlige investeringer i klima, menneskerettigheder og verdensmål som en selvfølge, kommer vi ikke uden om at træffe svære valg.

Den oplevelse vil vi gerne dele med vores medlemmer, og derfor har vi udviklet et spil, hvor du som medlem selv kan prøve kræfter med fem reelle dilemmaer, som vores investeringsafdeling har stået overfor.

Vi kommer ikke uden om dilemmaer
Samtidig kan du blive klogere på, hvordan P+ navigerer i det gråzonefyldte farvand, som ansvarlige investeringer udgør. Det fortæller underdirektør og chef for ansvarlige investeringer i P+ Kirstine Lund Christiansen:

”Når det kommer til ansvarlige investeringer, er det store spørgsmål altid, hvor og hvordan man sætter en grænse i spørgsmål, der sjældent er helt sorthvide. Vi har udviklet en internationalt anerkendt politik for ansvarlige investeringer, der tager udgangspunkt i international lovgivning og retningslinjer fra blandt andet FN, OECD, EU og Paris-aftalen, men alligevel kommer vi ikke uden om dilemmaer, der kræver konstante afvejninger. Med dilemmaspillet håber vi, at vi kan give vores medlemmer en fornemmelse af, hvordan arbejdet med ansvarlighed ser ud i praksis.”

Prøv dilemmaspillet her.