Rekordhøjt antal ekstra indbetalinger

2020 bød på usikkerhed, pandemi og uro på markederne. Alligevel har et rekordhøjt antal medlemmer valgt at indbetale ekstra til deres pension.

26. januar 2021, kl. 09:24

De senere år har danskerne øget deres ekstra opsparing til alderdommen, og trods et turbulent år er tendensen fortsat i 2020. Det gælder også for medlemmerne af P+, der sidste år indbetalte over 255 millioner kroner i ekstra indbetalinger til deres pensionsopsparinger. Det fortæller finansdirektør i P+ Mads Stougaard:

”I 2020 blev der indbetalt et rekordhøjt beløb i frivillige indbetalinger. Over 36.000 medlemmer valgte at indbetale ekstra til deres pensionsordning, hvilket er det højeste antal nogensinde. Tallene understreger, at vores medlemmer er opmærksomme på, at de ekstra indbetalinger kan skabe større tryghed på sigt. Ikke mindst usikkerheden i forbindelse med COVID-19-pandemien har måske også inspireret mange til at lægge lidt ekstra til side til fremtiden. Og som pensionsselskab er vi stolte af den tillid, som vores medlemmer viser os i kraft af de mange frivillige indbetalinger.”

Attraktivt at flytte penge til pensionen
Det øgede antal ekstra indbetalinger er ifølge Mads Stougaard samtidig et udtryk for, at det er blevet stadigt mere attraktivt at flytte penge ind på pensionsopsparingen.

”I takt med at bankerne har indført minusrenter, er det ikke nødvendigvis en attraktiv løsning at spare op på sin almindelige indlånskonti. I de senere år er der desuden blevet indført et ekstra skattefradrag af pensionsindbetalinger, og det har givet mange et tydeligt økonomisk incitament til i stedet at prioritere deres pensionsopsparing. Ved at øge indbetalingerne til sin pension fremtidssikrer man både sin opsparing og sikrer sig en økonomisk fornuftig pensionisttilværelse, og det kan en stadigt større andel af vores medlemmer se fidusen i.”

Læs mere om ekstra indbetalinger her.