P+ ser kritisk på investeringer i Myanmar

Vi øger vores fokus på de selskaber i porteføljen, der kan være direkte relateret til militærregimet i Myanmar eller regimets statsejede selskaber.

8. april 2021, kl. 14:12

I de seneste dage har flere medier fortalt om, hvordan danske pensionsselskaber indirekte har støttet Myanmars militærregime. Støtten er sket i kraft af pensionsselskabernes investeringer i det indiske selskab Adani Ports, der er sat i forbindelse med militæret i Myanmar.

P+ har været nævnt blandt pensionsselskaberne med investeringer i Adani Ports, men det er ikke korrekt. Fejlen skyldes, at man har taget udgangspunkt i en forældet aktieliste på vores hjemmeside.

I januar besluttede P+’s investeringskomité således at undgå fremtidige investeringer i Adani Ports pga. selskabets væsentlige udfordringer med at håndtere negativ påvirkning på miljø og sociale forhold fra deres forretningsaktiviteter. Det fortæller underdirektør og chef for ansvarlige investeringer i P+, Kirstine Lund Christiansen:

”Adani Ports blev desværre inkluderet i porteføljen via en af vores managers i slutning af december 2020. Som følge af investeringskomiteens beslutning om at undgå fremtidige investeringer i selskabet frasolgte vi selskabet i februar, og Adina Port fremgår derfor ikke af vores seneste aktieliste.”

Vi ser nærmere på problematiske selskaber
Selvom P+ således ikke længere har investeringer i det specifikke selskab, er vi opmærksomme på den problematiske udvikling i Myanmar som følge af militærkuppet i starten af februar. Og i hvilket omfang denne udvikling skal have konsekvenser for sammensætningen af porteføljen. Det fortæller Kirstine Lund Christiansen:

”P+ investerer ikke i Myanmar, da landet står på vores eksklusionsliste pga. udfordringer med ESG og EU-sanktioner. På baggrund af en rapport fra menneskerettighedsorganisationen ’Justice for Myanmar’ er vi dog blevet opmærksomme på, at en række selskaber i vores portefølje er direkte relateret til militærregimet i Myanmar eller regimets statsejede selskaber. Det er selvfølgelig noget, som vi er i gang med at se nærmere på, og vi undersøger i øjeblikket muligheden for at engagere os med selskaberne omkring deres relation til militærregimet og deres negative påvirkning på menneskerettighederne i Myanmar.”

Se P+’s seneste aktieliste her.

Læs seneste nyt om vores arbejde med ansvarlige investeringer her.