P+ leverer flot afkast, mens formuen runder 150 mia.

Ved udgangen af juli lå medlemmernes samlede afkast på 8,7 pct. Samtidig udgør pensionskassens formue for første gang over 150 mia.

9. august 2021, kl. 12:24

Forårets fremgang på de finansielle markeder er de seneste måneder blevet forstærket yderligere. Resultatet er et afkast for porteføljen P+ Balance på hele 8,7 pct., der er hentet på tværs af alle aktivklasser. Det fortæller investeringsdirektør i P+ Kåre Hahn Michelsen:

”Tendensen fra foråret er fortsat, hvilket betyder, at vi stadig henter meget flotte afkast hjem på især aktier og reale aktiver, der siden årsskiftet har bidraget med henholdsvis 14 pct. og 6,9 pct. Aktiernes himmelflugt og risikoniveauet i samme har hen over foråret været diskuteret en del i branchen. I P+ har vi dog valgt at holde fast i vores risikofyldte aktier, og det har virkelig kunnet betale sig.”

Formuen sikrer medlemmernes afkast
Som resultat af de gode afkast på pensionskassens investeringer rundede P+’s samlede formue for første gang 150 mia. ved udgangen af juli, hvilket ifølge investeringsdirektøren er en milepæl.

”En større formue var i sin tid en af de forventede hovedgevinster ved fusionen, og jeg ser i den forbindelse de 150 mia. som en milepæl. I takt med at vores formue vokser, får vi adgang til mere attraktive investeringsmuligheder, større indflydelse som investor og mulighed for at nedbringe omkostningerne – alt sammen til glæde for vores medlemmer” siger Kåre Hahn Michelsen og fortsætter:

”Vores stigende formue vil dermed være en forudsætning for attraktive afkast i de kommende år, da formuen sikrer, at vi fx kan hæve aktieandelen og risikoniveauet i porteføljen og samtidig bibeholde en bred og diversificeret portefølje. Så jo større formue, jo bedre forudsætninger har vi for at levere det bedst mulige afkast til vores medlemmer.”

Optimisme og tiltro til centralbankerne
Hvad angår de mere overordnede perspektiver på den globale økonomi, er P+ fortsat optimistisk på vegne af investeringsåret 2021.

”Pandemien er på retur i de vestlige økonomier og virker håndterbar på trods af nye varianter, vaccineskepsis og periodiske problemer med udrulningen af vaccinerne. Samtidig er samfundsøkonomierne ved at komme sig, og aktiemarkederne reagerer fornuftigt på de bump, der kommer. De høje inflationstal i USA ses af nogle som et bekymringspunkt, men da inflationen er steget fra et meget lavt niveau, er de nuværende tal i vores optik forventelige,” siger Kåre Hahn Michelsen og fortsætter:

”Centralbankerne har fortsat fuld kontrol over situationen, og så længe økonomierne undgår at overophede, er det vores forventning, at man fortsætter den lempelige pengepolitik. Vi har også tiltro til, at eventuelle fremtidige renteændringer vil blive implementeret under hensyn til samfundsøkonomierne, så centralbankerne ikke risikerer at sætte opsvinget over styr.”

Du kan følge med i det månedlige afkast i P+ her.
Afkastet opdateres månedsvist - senest den 13. bankdag.