P+ bedst på afkast i første kvartal

Med et afkast på 6,5 pct. ligger P+ højest blandt 21 livscyklusprodukter i årets første kvartal, mens medlemmer med en gennemsnitsrenteordning har opnået næsten 5 pct. Flere faktorer bidrager positivt, forklarer investeringsdirektør Kåre Hahn Michelsen.

19. april 2023, kl. 12:00

Afkastet i P+ holder fortsat den fine kurs. I kvartalsrapporten fra den uafhængige investeringsekspert Nikolaj Holdt Mikkelsen har P+ opnået det bedste afkast blandt 21 livscyklusprodukter. I årets første tre måneder gav P+ Livscyklus et afkast på 6,5 pct. og P+ Bæredygtig 6,4 pct. for opsparere med 15 år til pension og middel risiko. For medlemmer med en ordning i gennemsnitsrente er afkastet i første kvartal på næsten 5 pct.

”Den primære årsag er, at vi har mere risiko i porteføljen end mange af vore konkurrenter. Derfor klarer vi os bedre, når risikofyldte aktiver som f.eks. aktier leverer fornuftige afkast, som det er tilfældet i år,” siger investeringsdirektør Kåre Hahn Michelsen.

Forventer højere afkast for året
Selvom markedet har været positivt i årets første tre måneder, regner Kåre Hahn Michelsen dog fortsat med en vis usikkerhed hen over året – både når det gælder aktiemarkedet og den geopolitiske situation. Især med tanke på krigen i Ukraine og udviklingen i forholdet mellem Vesten og Kina.

”Vi skal nok regne med fortsat at se relativt volatile markeder resten af året, men jeg tror, at vi slutter året med et højere afkast, end vi ser i dag,” siger Kåre Hahn Michelsen.

Set i et verdensøkonomisk perspektiv står vi dog fortsat med et stort og uløst problem, fordi centralbankerne endnu ikke er kommet i mål med at nedkæmpe inflationen.

”Det er lykkes at bekæmpe inflationen uden at kvæle verdensøkonomien. Spørgsmålet er, om centralbankerne kan blive ved med at foretage denne balancegang. Faktisk ser både jobsituationen og indtjeningen i virksomhederne relativt positiv ud på verdensplan lige nu, og de fleste eksperter er overraskede over, hvor meget centralbankerne har strammet pengepolitikken, uden at økonomier og markeder er blevet ramt,” tilføjer Kåre Hahn Michelsen.

Mere konservativ tilgang sidste år
I 2022 var de børsnoterede markeder i lange perioder stærkt negative. Derfor besluttede P+ en forsigtig tilgang til værdiansættelsen af de alternative aktiver, og den var umiddelbart lidt mere konservativ end i de andre pensionsselskaber.

”I 2023 har de børsnoterede markeder været relativt positive, og derfor har vi løbende skruet ned for den forsigtige tilgang. Mens vi i 2022 haltede lidt efter på afkast, ser billedet nu omvendt ud, og især når det gælder unoterede aktier og infrastruktur, er vores afkast for 2023 væsentligt bedre end hos vores peers,” siger Kåre Hahn Michelsen.

Han tilføjer, at P+’s obligationsbeholdning også smitter positivt af på porteføljen lige nu.

”For et par år siden var vores obligationsbeholdning nærmest en klods om benet. Nu begynder den at give et rigtig godt renteafkast, og det giver også lidt ekstra medvind i porteføljen fremadrettet,” siger han.

Læs mere om afkastet for de forskellige opsparingsprodukter i P+ her.