Nye regler kan have betydning for din pension

Fra 2023 modregnes partnerens indtægt ikke længere i ens folkepension, seniorpræmien er steget og beløbsgrænserne for indbetaling til aldersforsikring er hævet markant.

17. januar 2023, kl. 12:00

Fra 1. januar bliver du som pensionist ikke længere modregnet i din folkepension, hvis din partner har arbejdsindtægt, ligesom du selv har mulighed for at arbejde, uden at det går ud over din partners pension.

Det er blot én af flere regelændringer, der er indført de senere år for at gøre det attraktivt at blive længere på arbejdsmarkedet. Og de nye regler kan have betydning for, hvordan du planlægger din pension.

”Der er mange måder at gå på pension. Når reglen om, at partnerens arbejdsindtægt modregnes i folkepensionen, bortfalder, får man mere ud af sin pension. Det åbner for flere muligheder og mere fleksibilitet i planlægningen af pensionen, og det håber jeg, at vores medlemmer vil benytte sig af,” siger medlemsdirektør i P+ Lene Mortensen.

Aldersforsikringens beløbsgrænser hæves
Fra 2023 kan man også indbetale mere til aldersforsikring end hidtil. Aldersforsikringen er et supplement til alderspension og ratepension. Der er ikke fradrag på indbetalinger til aldersforsikringen, til gengæld er udbetalingerne skattefrie, og aldersforsikringen modregnes ikke i folkepensionen.

I 2023 må du indbetale 8.800 kroner om året til aldersforsikringen, hvis du har mere end syv år til din folkepensionsalder, mens du de sidste syv år frem til folkepensionsalderen må indbetale hele 56.900 kroner om året. I 2022 lød maxbeløbene på henholdsvis 5.500 og 54.200 kroner, så der er tale om en relativ markant forhøjelse af indbetalingsgrænserne i forhold til tidligere år.

På medlemsportalen Min pension kan du se, om du har en aldersforsikring tilknyttet din pensionsordning hos P+. Her kan du også oprette en aldersforsikring via en ekstra indbetaling. Har du spørgsmål til aldersforsikringen, er du altid velkommen til at kontakte os.

Seniorpræmien stiger
Hvis man vælger at arbejde længere og dermed udskyde sin pension, skal man også være opmærksom på, at der fortsat er mulighed for at modtage en skattefri seniorpræmie. Seniorpræmien er en økonomisk tilskyndelse til at blive længere på arbejdsmarkedet og udgør i 2023 45.415 kr. for det første år, man arbejde efter folkepensionsalderen, mens beløbet for andet år er på 27.033 kr. Forudsætningerne for at modtage seniorpræmien er blandt andet, at man arbejder minimum 30 timer om ugen i gennemsnit.

Udover de nævnte engangsbeløb betyder en lidt senere tilbagetrækning også, at ens arbejdsindtægt forsat bidrager til pensionsopsparingen. Dermed kan man forventeligt se frem til en højere pension, når man først lader sig pensionere.

Har du brug for hjælp til at planlægge din pension?
På vores seniorunivers har vi samlet en række informationer, som kan hjælpe dig i planlægningen af din senkarriere og pension. Her kan du blandet andet se en optagelse af webinaret ’Planlæg din pension’, der er målrettet medlemmer, som har 10-15 år til pension. Besøg senioruniverset.

Du er selvfølgelig også altid velkommen til at kontakte vores rådgivere, som sidder klar til at hjælpe dig med at få overblik over din pension og dine muligheder. Kontakt os