Aktivt ejerskab i Myanmar

Sammen med andre investorer har P+ lagt pres på selskaber med relation til militærregimet i Myanmar. Nu har bl.a. bryggeriet Kirin trukket sine aktiviteter ud af landet.

12. august 2022, kl. 12:00

I forlængelse af sidste års militærkup i Myanmar øgede P+ monitoreringen af de porteføljeselskaber, som vi vurderede potentielt kunne bidrage til negativ indvirkning på menneskerettigheder som følge af deres relation til militærregimet.

Målet har været at skabe en bedre indsigt i selskabernes relation til militærregimet og i, hvordan de enkelte selskaber har forholdt sig til situationen i Myanmar. Samtidig har vi ønsket at påvirke selskaberne til at forholde sig til deres relation til militærregimet gennem aktivt ejerskab.

”Nu har bryggeriet Kirin og softwarevirksomheden Infosys Ltd. droppet samarbejdet med militærregimet i Myanmar. Kirin har valgt helt at trække sig fra Mynamar og har ophævet sit joint venture med det militærejede konglomerat MEHL (Myanmar Economic Holdings Public Company Limited), mens Infosys Ltd. har ophævet sit samarbejde med Myawaddy Bank, der ligeledes er ejet af MEHL ,” konstaterer Kirstine Lund Christiansen, chef for ansvarlige investeringer i P+.

For at øge åbenheden om vores ansvarlige investeringer, dilemmaer, prioriteringer og aktivt ejerskab, og give vores medlemmer et større indblik i, hvad deres pension bliver investeret i, har P+ valgt at offentliggøre listen over de porteføljeselskaber, som vi vurderer, har en problematisk relation til militærregimet i Myanmar.

Du kan se listen over selskaberne her, ligesom de også indgår på vores seneste observationsliste her.

Du kan også læse mere om, hvilke overvejelser vi har ifm. investeringer i Myanmar i artiklen Militærkuppet i Myanmar understreger, at vi skal huske S’et i ESG